6 kľúčových technologických trendov roku 2025 v bezpečnostnom sektore

Spoločnosť Axis Communications, svetový líder v oblasti video dohľadu a bezpečnostných IP technológií, každoročne predstavuje kľúčové trendy v obore. Autormi nižšie uvedeného zoznamu, ktorý nájdete v plnom znení na blogu Axis, sú experti spoločnosti Johan Paulsson, Mats Thulin a Thomas Ekdahl.1. Víťazia hybridné riešenia – umožňujú najväčšiu slobodu

Hybridné architektúry, ktoré kombinujú edge, cloud a on-premise technológie, sa v uplynulých rokoch stali de facto najlepšou voľbou a základným kameňom moderných bezpečnostných systémov. „Hybridné riešenia budú stále ponúkať najväčšiu flexibilitu pri vytváraní architektúr, ktoré najlepšie vyhovujú špecifickým potrebám organizácií a umožňujú škálovanie systémov,“ vysvetľujú autori dôvody prvého z trendov roku 2025.

2. Dôraz na efektivitu umelej inteligencie

Technológie hlbokého učenia sú dnes už základom väčšiny analytických riešení v bezpečnostnom sektore, zatiaľ čo novšie generatívne technológie umelej inteligencie sa rýchlo vyvíjajú. „Generatívna AI môže umožniť obsluhe komunikáciu s bezpečnostnými riešeniami v prirodzenom jazyku, no minimálne v blízkej budúcnosti bude vyžadovať značný výpočtový výkon. Naopak, analýzy založené na hlbokom učení (napríklad vylepšené rozpoznávanie objektov) je možné vykonávať priamo v dohľadových kamerách,“ dodávajú autori. Veľké úsilie sa teda v roku 2025 bude venovať tomu, aby sa zmenšila veľkosť modelov a zároveň sa zachovala kvalita výsledkov. Keďže sa technológie umelej inteligencie používajú stále častejšie, posilňuje to pozíciu hybridných architektúr ako štandardu.

3. Dáta nad rámec bezpečnosti

Vďaka väčšej presnosti analýz a využitia AI je možné, najmä v oblasti rozpoznávania objektov, reagovať rýchlejšie a efektívnejšie na incidenty. Je však zrejmé, že dáta generované obrazovými, zvukovými, environmentálnymi a ďalšími senzormi je možné využiť aj mimo tradičné bezpečnostné aplikácie. „Aj keď sa stále jedná o relatívne malú časť trhu, očakávame, že sa zrýchli vývoj aplikácií zameraných na prevádzkovú efektivitu a business intelligence,“ píšu autori. V súvislosti s týmto trendom sa objavia ďalšie príležitosti na spoluprácu a zdieľanie dát naprieč zákazníckymi organizáciami.

4. „Znovuzrodenie“ kvality obrazu

Kvalitný obraz z kamier bol v našom obore vždy prioritou. Paradigma sa však mení keď si uvedomíte, že snímky dnes často prezerajú a analyzujú ako prvé počítače, nie ľudia, a že to robia nepretržite, nie až vo chvíli, keď sa stane nejaký incident. „Znovu sa vracia snaha o ešte lepšiu kvalitu obrazu. Vďaka nej môžu byť systémy schopné identifikovať objekty a situácie s vyššou presnosťou,“ uvádzajú autori článku. S jedinou kamerou, ktorá má kvalitnejší obraz, možno dnes pokryť rovnako veľkú oblasť, na akú by predtým bolo potrebných niekoľko kamier. Šetria sa tým náklady a zvyšuje efektivita dohľadu.

5. Softvérová podpora ako meradlo hodnoty

Zatiaľ čo kvalitný hardvér môže vydržať dlhé roky, čo dokazuje aj dĺžka záruky, rozhodujúcim faktorom funkčnosti a teda aj životnosti zariadenia, vrátane jeho kybernetického zabezpečenia, je priebežná softvérová podpora. „Zásadný je záväzok dodávateľa, že bude podporovať softvér po celú dobu predpokladanej životnosti hardvéru,“ zdôrazňujú autori. Priebežné aktualizácie, ktoré zabezpečujú kybernetickú bezpečnosť a rozvíjajú funkčnosť zariadenia, vo výsledku znižujú celkové náklady na vlastníctvo.

6. Konkurenčnou výhodou bude technologická autonómia

Dodávatelia technológií, ktorí majú väčšiu autonómiu pri zabezpečení svojich kľúčových technológií, majú jednoznačne najlepšie predpoklady, aby uspokojili potreby zákazníkov. „Lepšia kontrola nad základnými technológiami, počnúc kremíkom, poskytne dodávateľovi možnosť integrovať do výrobkov špecifické funkcie a schopnosti zamerané na potreby zákazníkov,“ uzatvárajú Johan Paulsson, Mats Thulin a Thomas Ekdahl. Technologická autonómia výrobcov na úrovni komponentov, alebo dokonca materiálov tiež účinne zmierňuje riziká širšieho narušenia globálnych dodávateľských reťazcov.

Článok v plnom rozsahu nájdete na newsroome spoločnosti Axis. Autormi článku sú technologický riaditeľ spoločnosti Axis Communications Johan Paulsson, riaditeľ divízie AI a analytických riešení Mats Thulin a riaditeľ divízie produktových konceptov a nových ideí Thomas Ekdahl.